Ziarul care te respecta!

.

Pictură portabilă. De la Făgăraş, la Milano!


elena vijoliLocuieşte la Milano din 2010. Este artist şi şi-a găsit un mod inedit de a se exprima: prin tablouri portabile, picturi ce pot fi purtate pe stradă sub forma unor genţi. A atras imediat atenţia opiniei publice. Este vorba despre Elena Vijoli, făgărăşeanca carea dat un nou sens tablourilor.

I-a plăcut să deseneze de mic copil. Mergea şi la Clubul Elevilor încă din şcoala generală, iar acolo profesoara îi remarcase talentul. Recunoaşte că desena cu plăcere scene din poveşti pentru toţi colegii ei, însă nu-şi aduce aminte să o fi îndrumat cineva să meargă pe acest drum. Pur şi simplu desenul a fost ceea ce a reprezentat-o pe ea de la început şi a fost cel mai simplu mod de a se exprima.

Este vorba despre făgărăşeanca Elena Vijoli, o tânără de 34 de ani, care a cunsocut anii trecuţi succesul în Italia, atunci când a venit cu o idee inedită: aceea de a purta tablouri prin oraş înrămate în poşete.

„Încă din generală nu mi-am putut imagina făcând altceva. Erau multe materii la care mergeam la olimpiade şi aş fi putut să urmez la fel de bine şi alt drum. Părinţii mi-au respectat alegerea, deşi viaţa la internat pe care urma să o am deja la 14 ani, la Liceul de Arte din Braşov, îi făcea destul de sceptici în privinţa faptului că voi putea rezista. Recunosc, nu mi-a fost deloc uşor. Am urât statul la comun, în clasa a IX-a eram 10 fete în aceeaşi cameră, eram verificate de pedagogă, cu baie comună, mâncam la cantină. În primul an plângeam în fiecare seară după ce se dădea stingerea, ca să nu mă vadă nimeni; apoi m-am obişnuit. În timpul facultăţii, la Iaşi – Facultatea de Arte Plastice, deşi condiţiile de cazare erau mult mai proaste, eram deja împăcată cu situaţia“, îşi aminteşte Elena.

De dragul artei, a făcut multe sacrificii, însă succesul nu s-a lăsat aşteptat mult timp.

Picturile portabile

Nu poate spune dacă a ales ea Italia, sau Italia a ales-o pe ea, însă italienii i-au oferit oportunitatea, în urmă cu câţiva ani, de a-şi expune lucările artistice în cadrul a trei galerii de artă din Milano. I-a impresionat chiar și pe cei din lumea modei și s-a scris despre ea și despre lucrările ei și în reviste de specialitate.

„Nu pictez pe poşete, sunt deja foarte mulţi care fac bine acest lucru şi nu aş fi fost originală dacă pictam pe poşete. În plus, ar fi rezultat doar un accesoriu de modă personalizat, şi nu o operă de artă. Particularitatea gentuţelor mele este faptul că în ele vine înrămat un tablou obişnuit, de dimensiuni mici, realizat pe o pânză specială pentru pictură, ca orice alt tablou pe pânză, dar rigidizat şi tratat în vederea sporirii rezistenţei. Gentuţa este creată de mine, are o formă paralepipedică simplă şi este rigidă; ea serveşte ca ramă şi suport pentru ca tabloul să poată părăsi peretele şi să se „piardă“ printre noi. Pentru realizarea lor efectiv a fost nevoie de un specialist extrem de experimentat, totul vine făcut manual. Ulterior eu am înserat picturile în spaţiul creat special pentru ele“, explică Elena.

De fapt, prin lucrările realizate de ea, a încercat să transmită un mesaj: acela că arta trebuie să facă parte din viaţa noastră, a tuturor, nu doar a celor privilegiaţi „şi mai ales să trag un semnal de alarmă omului modern, care adesea nu mai reuşeşte să-şi facă timp pentru a savura micile bucurii ale vieţii, cum ar fi parcurgerea unei expoziţii de artă“. Aşa că s-a gândit să vină ea în întâmpinarea oamenilor care sunt întotdeauna grăbiţi, să îşi ridice capul şi să privească, pe stradă, o operă de artă.

„Prin picturile portabile, arta este cea care iese în întâmpinarea privitorului, se desprinde de perete şi intră în rutina lui zilnică“.

Fiecare poşetă este unicat

Elena Vijoli este de 5 ani în Italia. La nici un an după ce s-a stabilit acolo a cunoscut şi succesul cu picturile. A realizat multe lucrări de atunci şi până în present, fiecare poşetă este unicat, toate sunt realizate manual, iar culorile, atât din interior, cât şi din exterior, sunt alese în funcţie de pictura pe care urmează să o poarte. Pictura este realizată înainte şi este independentA de poşetă.

„Această procedură este exact ca în cazul unui tablou obisnuit cu ramă, care se face după şi în funcţie de tablou. Folosesc tehnici şi suporturi mixte. Piatră semipreţioasă, marmură, lemn, hârtie, pânză, mătase, nisip, metal, foiţă de aur, răşină, piele naturală sunt doar câteva tipuri de materiale care se regăsesc în lucrările mele. Într-adevăr, fiecare poşetă este unicat“, mărturisește artista.

“Vin foarte des acasă”

Cu toate că locuieşte în Milano de foarte mulţi ani, pentru Elena „acasă“ înseamnă şi acum tot Făgăraş. Revine des în ţară şi tocmai de aceea spune că nu apucă să i se facă dor de oraş. „Nu îmi este dor de Făgăraş, sunt plecată de mulţi ani din oraş şi m-am obişnuit. Dar şi pentru că vin foarte des acasă şi nu am timp să mi se facă dor. Datorită internetului, lucrările mele sunt cunoscute şi de români“, explică Elena.

Pe viitor ar vrea să realizeze aceleaşi tablouri portabile şi speră să poată suprinde pozitiv la fiecare expoziţie. I-ar plăcea, însă, ca operele ei să facă parte dintr-o prezentare de modă ieşită din tipare „vorbim totuşi de obiecte de artă în primul rând, nu de accesorii de modă“.

(Alina ROMAN)




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *